Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023

Ἐξῆλθε δόγμα παρὰ Μητροπολίτου

 Ε.Ι.Π.










Γράφει κ. Παλος Τρακάδας, θεολόγος

Τν 11ην Αγούστου 2023 Σεβ. Μητροπολίτης Ατωλίας κα καρνανίας Δαμασκηνς πέστειλε πρς τος κληρικος τς παρχίας του τν κόλουθον «πανταχοσαν» μ ριθμν πρωτοκόλλου 833:

«γαπητοί μου Πατέρες κα δελφοί,

Δι τς παρούσης σς νημερώνουμε, τι π τν 1η Σεπτεμβρίου 2023 ως κα τν

31η Αγούστου 2024 καθ’ κάστην Κυριακήν το κκλησιαστικο τους θ ποστέλλεται γραπτ Μήνυμα το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου, τ ποο θ ναγινώσκεται π λους νεξαιρέτως τος Κληρικος τς καθ’ μς ερς Μητροπόλεως κάθε Κυριακ τν ρα το «Κοινωνικο».

Ατονόητον τυγχάνει τι τ Μήνυμα το Μητροπολίτου θ ναγινώσκεται ατούσιο, χωρς λλοιώσεις κα σχολιασμούς. πίσης, δν θ πραγματοποιεται κανένα λλο κήρυγμα λες τς Κυριακς το κκλησιαστικο τους. Συνημμένως σς ποστέλλουμε τ Μηνύματα τν δύο πρώτων Κυριακν το Σεπτεμβρίου.

Μητροπολίτης Ατωλίας κα καρνανίας Δαμασκηνς»

παροσα πόφασις κρίνεται χι πλς ποτυχημένη, λλ κα ντιεκκλησιολογική. πορία μάλιστα προκαλε πώς, ν ποτίθεται τι συγγραφες εναι πογράφων, δηλ. διος Μητροπολίτης, ντς τς πιστολς ναφέρεται τι «θ ποστέλλεται γραπτ Μήνυμα το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου»! δη π ατν τν λεπτομέρειαν ναφαίνεται τι Σεβασμιώτατος «ο γρ οδε τί ποιε»…

Τί ραγε ν πρωτοσχολιάση κανείς… Κατ’ ρχάς, πόφασις εναι ναιτιολόγητος. Κατ δεύτερον, τ χρονικν διάστημα εναι μετρα κτενς κα ν ληφθ πόψιν τι δύναται ν νανεωθ κατ τ δοκον, τότε γγίζει τ ρια τς… αωνιότητος. Κατ τρίτον, παγόρευσις εναι καθολική, δηλ. φορ διακρίτως λους (γγάμους, γάμους, μορφωμένους, παιδεύτους, νεοχειροτονήτους ως κα κατ πολλ τη ταπεινος λευίτας, τν ποίων διακονία τς ερωσύνης περβαίνει κατ πολ κείνην το νεήλυδος Μητροπολίτου). Τέταρτον, τ «φιρμάνι» ατ ξαπελύθη νευ οασδήποτε διαβουλεύσεως ετε ες κληρικολαϊκς συνάξεις τς . Μητροπόλεως ετε μ τ πρεσβυτέριον. Ατ κα μόνον ρκον, δι ν καταδείξουν τι Σεβασμιώτατος φαίνεται πς πεφάσισε ν θέση λους τος ργάτας το μπελνος ναντίον του, ν προκαλέση δυσμενέστερα σχόλια π’ σα μέχρι τώρα γίνονται ες βάρος του.

Θ στιάσωμεν μως ες τρες παράγοντας, ο ποοι χρήζουν βαθυτέρου στοχασμο ες τν περ κκλησίας ποιμαντικν τέχνην: τν ννοιαν το κηρύγματος, τν σχέσιν κηρύγματος κα κληρικν κα τέλος, τ ρια τς πισκοπικς ξουσίας.

Τ κήρυγμα

Σεβασμιώτατος διαπράττει ς πρς τ κήρυ­γμα τριπλον γκλημα. Τ πρτον εναι τι παιτε πλέον τ κήρυγμα ν εναι γραπτν κα χι προφορικόν. Διαγράφει πομένως λην τν κκλησιαστικν στορίαν λλ κα τν ποιμαντικήν, ποία διδάσκει τι τ κήρυγμα εναι προφορικν κα μόνον κατ’ ξαίρετον νάγκην γραπτόν. Δν δύναται προφορικότης ν συγκριθ μ τν γραπτν λόγον κα τοτο χι διότι δι το προφορικο κηρύγματος κκεντρίζεται τ νδιαφέρον κα κερδίζεται προσοχ τν συναγμένων πιστν, λλ κυρίως διότι νεργε χάρις το Θεο ες τς καρδίας κα τν νον τν πιστν. ν κήρυκας χει ταπείνωσιν κα χει προετοιμασθ, τότε θ δηγήση τν γλσσαν του κείνην τν στιγμν τ Πανάγιον Πνεμα, στε ν φεληθον α ψυχα κα χι πλς ν κούσουν κάποια διανοητικν νάλυσιν «κονσέρβα», ποία θ χη προετοιμασθ π κάποιον ρχιμανδρίτην ες τ γραφεα τς Μητροπόλεως, ς εθισται. Ατ τ ποον μς διδάσκει Καιν Διαθήκη, πως κα ο Πατέρες τς κκλησίας, εναι τι τ κήρυγμα εναι μία προφορικ διαδικασία, χι τυχαία, εδάλλως Χριστς θ διδε ντολν ες τος ποστόλους ν γράφουν κηρύγματα.

Τ δεύτερον «γκλημα» εναι τι να γραπτν μήνυμα, τ ποον θ ναγιγνώσκεται διακρίτως ες λους τος ερος ναούς, δν διαφέρει ες οδν π μίαν διαταγν τς Κυβερνήσεως, πως συνέβη μ τ γειονομικ μέτρα. ν κάποιος διαθέτη τν λαχίστην προϋπόθεσιν το σκέπτεσθαι, θ ντιληφθ μέσως τι τοιαται μεθοδεύσεις δν διαφέρουν ες τίποτε χι π τς πρακτικς κείνας ες τς ποίας φαρμόζουν δικακτατορικά, κομμουνιστικ καθεσττα, λλ κυρίως ς πρς τν δεολογίαν, π τς ποίας δράζονται: ποστέλλουν παντο τ διον μανιφέστον πεπεισμένοι τι μία κεντρικ ξουσία δύναται ν ποδηγετ τν λαν δι τς πλύσεως γκεφάλου. στόσον, τ κήρυγμα δν εναι μία δεοληπτικ ναπαραγωγ κάποιων ραίων πνευματικν συλλήψεων, τς ποίας θ πρέπη ν ναμεταδώση κανες κριβς μ τν δίαν γλσσαν κα τν διον τρόπον ες λους κατ τν μέθοδον το «Προκρούστη», λλ ζύμωση πνευματικς σκήσεως μ τ συγκεκριμένον κκλησίασμα. να μήνυμα «νωθεν», τ ποον θ παραβλέπη τ συγκεκριμένα προβλήματα κα τς περιστάσεις κάθε νορίας, καταλήγει ν ποτελ τι κριβς ψυχολογικα ποδείξεις ατοβελτιώσεως πρς μίαν οκογένειαν, τς ποίας σύμβουλος γνοε πλήρως τος σωτερικος δεσμος κα τν δυναμικν τν σχέσεων.

πιπλέον, Σεβασμιώτατος πράττει ντελς τ ντίστροφα π κενα τ ποα γιοπνευματική, λλ κα πανεπιστημιακ θεολογία, χει καταδείξει ς βασικος πυλνας τς κκλησιαστικς ζως. κόμη περισσότερο καταφαίνεται τοτο π τ γεγονς τι παιτε νάγνωσις το μηνύματός του ν γίνεται κατ τν ραν το «Κοινωνικο», ταν σήμερα λοι ο Λειτουργιολόγοι χουν καταλήξει τι τ κήρυγμα πρέπει ν γίνεται μετ τν νάγνωσιν το . Εαγγελίου, εδάλλως διασπται χρόνος τς Θ. Λειτουργίας, ποσυνδέονται τ ναγνώσματα π τ κήρυγμα κα ναταράσσεται πιστς τν ερωτέραν στιγμν πρ τς θ. Μεταλήψεως. Ποος μως Πανεπιστημιακς θ τολμήση ν «συμμαζέψη» τς καινοτομίας το Μητροπολίτου; Δν θ νεφέραμεν ατ τ πιχείρημα, ἐὰν Σεβασμιώτατος δν προήρχετο π τν . Μ. Δημητριάδος, ποία ποτίθεται τι χει ς «μπαϊράκι» της τν λεγομένην καδημίαν το Βόλου, ποία προσπαθε τη ν φέρη τν πιστημονικν «διαφωτισμν» ες λους τος πολοίπους…

λειτουργς

Κρισιμώτεραι μως π τ γεγονς το κηρύ­γματος εναι α πιπτώσεις τς ν λόγ περισκέπτου ποφάσεως π τν κληρικν. κύρωσις τς δυνατότητος κηρύγματος εναι κύρωσις τς δίας τς ερωσύνης! π τν Καινν Διαθήκην δη μετάδοσις τς ερωσύνης δν συνδέεται μονομερς μ τν τέλεσιν μυστηρίων, λλ μ τν μετάδοσιν το λόγου τς σωτηρίας, τς νουθεσίας, τς πνευματικς οκοδομς, τς καθοδηγήσεως τν πιστν κ.λπ. φαίρεσις τς δυνατότητος τς μιλίας π τν ερέα εναι κρωτηριασμός!

Βεβαίως, θ ντιτείνη κανες τι φαιρε τ κήρυγμα μόνον κατ τς Κυριακς κα χι κατ τς πολοίπους μέρας. Ατ μως φείλει ν τ ντιστρέψη κανείς: ποία λογικ κα θεολογία ποστηρίζει τοιαύτην θέσιν, δηλ. τι δύναται κανες ν μιλ μόνον κατ τς καθημερινς λλ’ χι κατ τς Κυριακάς; διος Μητροπολίτης πονομεύει τν πόφασίν του, πογυμνν αυτν π κάθε δυνατν πιχείρημα, φ’ σον εναι πλέον φς φανάρι τι πιθυμε ν ποφύγη τόσον τ πολλαπλάσιον -ν συγκρίσει πρς τς καθημερινάς- πλθος ες τος . ναούς, σον κα τος χοντας δυνατότητας ν κηρύξουν, καθς οτως λλως δν κηρύττουν λοι. Ατ φενς ποδεικνύει τι δν νδιαφέρεται οσιωδς δι τ κήρυγμα, διότι θ τ παγόρευε κα τς καθημερινάς, λλ ν φιμωθον σοι κατ τς μεγάλας συν­άξεις πευθύνονται πρς τ πλήθη. Προφανς, πρόθεσίς του εναι ν παύσουν συγκεκριμένοι ν κηρύττουν, λλ πειδ δν πάρχει παρκς ατιολογία, δι ν περιστείλη τ δικαίωμα ατν, τιμωρονται λοι νεξαιρέτως μ στέρησιν βασικο ξονος τς ερωσύνης!

«κολοβυμένη» ατ ερωσύνη χει πολλαπλον ντίκτυπον ες τ ργον κα τν προσωπικότητα τν ερέων. Δι ν καταστ κατανοητν ς φαντασθ κανες τί θ συνέβαινε ἐὰν πίσκοπος λάμβανε τν πόφασιν ν τελ μόνον ατς τν Θ. Λειτουργίαν κα ν ποστέλη καθαγιασμένα τ Τίμια Δρα ες τος . ναούς, στε πλς ο ερες ν μεταδίδουν ατ ες τος πιστούς… Τ διον συμβαίνει τώρα στερν τους τν λόγον.

ξουσία το πισκόπου

Τί θεωρε πραγματικ τι θ μποδίση Σεβασμιώτατος μ ατν τν ωλον πόφασιν; Μήπως σα χουν ν επουν ο κήρυκες δν θ τ λέγουν κατ τς καθημερινάς; Μήπως δν πάρχει μετ τν Θ. Λειτουργίαν «καφς» ν μιλήσουν; Μήπως δν πάρχουν πνευματικ κέντρα; Μήπως ξέλιπον α δελφότητες κα α αθουσαι κηρυγμάτων; Παντο γίνονται κηρύγματα κα ν δν γίνη ντς το . ναο, θ γίνη κτς ατο, γεγονς τ πο­ον πιτρέπει χι μόνον ν λεχθον σα δν θ θελεν Σεβασμιώτατος, λλ θ λεχθον μ μεγαλυτέραν εχέρειαν κα λευθερίαν π’ ,τι π το μβωνος, που πάρχει κάποια συστολή. ξωθε πομένως διος μ ατν τν πόφασιν ες τν χειρίστην μορφν «κηρύγματος»…

ν πραγματικ πιθυμε ν μ σχολιάζωνται σα πράττει κα λέγει, τότε ν φροντίση πλς ν εναι «τύπος κα πογραμμός», προσηλωμένος ες τν ρθοδοξίαν, τόσον κατ τ δόγμα σον κα κατ τν πράξιν.

ξουσία το πισκόπου δν εναι περιόριστος, πως νομίζει κανείς. Δν χει δικαίωμα ν λαμβάνη οανδήποτε πόφασιν κενος κατ τς πιθυμίας του, δν εναι μονάρχης, εναι πίσκοπος. Εναι ποχρεωμένος ν συμβουλεύεται τ πρεσβυτέριον. κόμα μως κα ν πέκλεπτε τν δειαν το πρεσβυτερείου (χων γύρω του μόνον πιλεγμένους αλοκόλακας) δν χει ξουσίαν φ’ λων τν θεμάτων π.χ. δν δύναται ν καθαιρέση κληρικόν, ν διάγη βίον ντιευαγγγελικόν, ν τροποποιήση κολουθίας, ν στερ ριζοντίως τν τέλεσιν το μυστηρίου το λόγου τν εροπραξιν κ.λπ.

πράξις του ατή, τέλος, εναι προσβολ τς τιμς το μακαριστο Μητροπολίτου Κοσμ, μφισβητν τν πιλογν κα χειροτονίαν τν κληρικν, ες τς ποίας κενος νάρετος πίσκοπος προέβη. λήθεια, ποία στάσιν θ τηρήση . Σύνοδος δι τ γεγονς τι θίγει κεκοιμημένον ρχιερέα; Τί χει ν δηλώση . Σύνοδος, ταν διος θεωρ τ δικόν του μήνυμα τ μόνον πεπνυμένον θείας σοφίας; Τί θ συζητήσουν ες τν συνεδρίασιν τς . Συνόδου, ταν νας νέος ρχιερες ποτολμ πράγματα, τ ποα οδες κ τν πολοίπων 80 πραξε; Θ ναλάβη . Σύνοδος τν εθύνην τι νας ρχιερες δρ ντικανονικ πέραν τν παραδεδομένων;

ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου