Α.Σ.Ε.Ι.Π.
Επικίνδυνη «κερκόπορτα», που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση
κρουσμάτων ρατσιστικής βίας με θρησκευτικό υπόβαθρο και συνακόλουθα στη
θρησκευτική αυτοδικία, ανοίγει η κυβέρνηση με τη δρομολογούμενη κατάργηση του
έβδομου κεφαλαίου του Ποινικού Κώδικα (Π.Κ). Πρόκειται για εκείνες τις
διατάξεις που δρουν όχι μόνο κατασταλτικά αλλά κυρίως προληπτικά, ώστε το
κράτος με την απειλή της ποινικής μεταχείρισης να αποτρέπει τις θρησκευτικές
συγκρούσεις και τελικά να
προστατεύει την κοινωνική ειρήνη και την κοινωνική
συνοχή.
Η κυβέρνηση και το υπουργείο Δικαιοσύνης δείχνουν να
προσκολλούνται σε μια επικίνδυνη ιδεοληψία, που παρερμηνεύει τον υφιστάμενο
Ποινικό Κώδικα και τις ποινές του για την κακόβουλη βλασφημία, την καθύβριση
θρησκευμάτων και την περιύβριση νεκρών. Οι αντιδράσεις από την Εκκλησία της
Ελλάδος, την Εκκλησία της Κρήτης και το Αγιον Ορος στην πρόθεση της κυβέρνησης
να καταργήσει τις συγκεκριμένες διατάξεις ήταν ιδιαίτερα σφοδρές.
Τι διαφυλάσσει ο υφιστάμενος Ποινικός Κώδικας; Τιμωρεί την
κακόβουλη βλασφημία, δηλαδή δεν επιτρέπεται να βρίζει ή να προσβάλλει κανείς
τον Θεό οποιασδήποτε θρησκείας. Τα παραδείγματα πολλά, η εισβολή κουκουλοφόρων
αναρχικών σε εκκλησίες την ώρα της θείας λειτουργίας, όπως στον Μητροπολιτικό
Ναό του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά τον Αύγουστο του 2016 ή η εισβολή μελών του
Ρουβίκωνα στον Ναό του Αγίου Νικολάου στα Εξάρχεια τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Επίσης ο Π.Κ. τιμωρεί την κακόβουλη καθύβριση κάθε γνωστής
θρησκείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προσβολή του αγίου Παϊσίου από το
προφίλ Γέροντας Παστίτσιος στο facebook. Επίσης το ίδιο κεφάλαιο τιμωρεί την
περιύβριση νεκρών, τη βεβήλωση τάφων, τον βανδαλισμό μνημάτων και νεκρών
σωμάτων, ή επιθέσεις ρατσιστικές, όπως σβάστικες σε εβραϊκά νεκροταφεία ή
μουσουλμανικά σύμβολα σε χριστιανικούς τάφους ή αφίσες που περιυβρίζουν δημόσια
νεκρούς. Επίσης διαφυλάσσει με απειλή ποινής τη βεβήλωση νεκρών σωμάτων και την
τυμβωρυχία μνημάτων, μεταξύ άλλων.
Οι κίνδυνοι
Η κατάργηση του έβδομου κεφαλαίου του Ποινικού Κώδικα που
προωθεί η κυβέρνηση φαίνεται ότι μεθοδεύεται μόνο από τις ιδεοληπτικές εμμονές
των κυβερνητικών αξιωματούχων και στελεχών που παρερμηνεύουν τον υφιστάμενο
Ποινικό Κώδικα επιχειρώντας να πείσουν ότι προστατεύει μόνο την Ορθόδοξη
Εκκλησία ή τον Θεό και όχι τα άλλα γνωστά θρησκεύματα. Με την πιθανή κατάργηση
των άρθρων 198 έως 201 θα επέλθει η πλήρης ατιμωρησία ρατσιστικών επιθέσεων
κατά όλων των θρησκειών και όχι μόνο χριστιανικών στόχων.
Πόσο επικίνδυνη είναι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία
φαίνεται από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν σε ανάλογες περιπτώσεις σε άλλες
χώρες. Στη Δανία πριν από χρόνια οι μουσουλμάνοι ξεσηκώθηκαν όταν ένας
σκιτσογράφος ζωγράφισε το πρόσωπο του Μωάμεθ, ενώ αυτό απαγορεύεται ρητά από το
Κοράνι. Στη Γαλλία, όπου και εκεί η Πολιτεία δεν τιμωρεί τέτοιες προσβολές,
μουσουλμάνοι επιτέθηκαν στο περιοδικό «Charlie Hebdo» στις 7.1.2015 και
δολοφόνησαν δημοσιογράφους, ενώ πρόσφατες είναι οι τρομοκρατικές επιθέσεις κατά
μουσουλμάνων στη Νέα Ζηλανδία και χριστιανών στη Σρι Λάνκα.
Αν τελικά καταργηθούν τα συγκεκριμένα άρθρα του Π.Κ., θα
μένουν ατιμώρητα πρόσωπα όπως ο «πατέρας Κλεομένης», που βανδάλισε το μνημείο
του Ολοκαυτώματος των Ελλήνων Εβραίων στη Λάρισα, οι δράστες που κατέστρεψαν το
μνημείο του Ολοκαυτώματος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο ή όσοι κάνουν βανδαλισμούς
σε εβραϊκές συναγωγές, μουσουλμανικά τζαμιά ή και νεκροταφεία όλων των
θρησκειών.
Αγνοούν, λοιπόν, στην κυβέρνηση και στο υπουργείο
Δικαιοσύνης ή τεχνηέντως αποσιωπούν ότι ο Ποινικός Κώδικας προστατεύει τη
θρησκευτική ειρήνη μέσα στην κοινωνία και όχι φυσικά τον Θεό οποιασδήποτε
θρησκείας, που ούτως ή άλλως δεν έχει καμία ανάγκη νομικής προστασίας. Επομένως
το κράτος, που ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται πως είναι ουδετερόθρησκο, δεν προστατεύει
καμία θρησκεία από επιθέσεις και προσβολές σε βάρος της ανοίγοντας διάπλατα τον
δρόμο σε προβοκάτορες -εφόσον θα υπάρχει ατιμωρησία- να προκαλέσουν το αίσθημα
των θρησκευόμενων πολιτών, ενώ προκαλεί και φανατικούς θερμοκέφαλους να πάρουν
τον νόμο στα χέρια τους ανοίγοντας τον δρόμο στη θρησκευτική αυτοδικία, που
μπορεί να τη δικαιολογήσουν με την πρόφαση ότι το κράτος δεν προστατεύει το
θρησκευτικό συναίσθημά τους.
Πειραιώς Σεραφείμ: «Ηθικοί αυτουργοί»
Καμπανάκι χτυπά ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ για τους
κινδύνους που θα επιφέρει η τυχόν αποποινικοποίηση της κακόβουλης βλασφημίας.
Σημειώνει στη «δημοκρατία» ότι θα υπονομεύσει την κοινωνική συνοχή και την
ειρηνική συμβίωση διαφορετικών θρησκευτικών παραδοχών και ενοτήτων, σε συνθήκες
μάλιστα ακρίτου μετανάστευσης και συγκρότησης πολυπολιτισμικών συνθηκών.
«Οδηγούμαστε», τονίζει ο κ. Σεραφείμ, «αναπόδραστα στην κακουργηματική
θρησκευτική αυτοδικία» και διερωτάται «πώς θα αντιδράσει ένας θρησκευόμενος που
πλήττεται το θρησκευτικό του συναίσθημα αν δεν υφίσταται έννομος τρόπος
κατασταλτικής, αλλά πρωτίστως προληπτικής αντίδρασης και ικανοποίησης του
θρησκευτικού του αισθήματος από την ίδια την Πολιτεία;», προειδοποιώντας ότι η
κυβέρνηση, αν καταργήσει τελικά τα τρία επίμαχα άρθρα, θα καταστεί «ηθικός
αυτουργός της πιθανής έξαρσης κρουσμάτων κακουργηματικής θρησκευτικής αυτοδικίας,
που είναι καταδικαστέα ενέργεια από όλους μας».
Λαγκαδά Ιωάννης: «Τεκμήριο αφροσύνης»
Ο μητροπολίτης Λαγκαδά κ. Ιωάννης στηλιτεύει την προσπάθεια
της κυβέρνησης να αλλάξει τις προβλέψεις του Ποινικού Κώδικα για τη βλασφημία
και την περιύβριση θρησκευμάτων και νεκρών. «Αποτελεί τεκμήριο αφροσύνης», λέει
στη «δημοκρατία», «η προσπάθεια αποδόμησης των χρηστών ηθών και του κοινωνικού
πολιτισμού. Νόμοι οι οποίοι οριοθετούν τον σεβασμό της θρησκευτικής ελευθερίας
του άλλου αποτελούν θέσμια διυποκειμενικώς παραδεκτά και απαραίτητα, διότι
εξασφαλίζουν την ειρηνική συνύπαρξη και αποτρέπουν την περιθωριοποίηση της
διαφορετικότητας. Εξ επόψεως δε θεολογικής θεώρησης ο Κύριος Ημών Ιησούς
Χριστός ο πραγματικά και μοναδικά Κύριος λοιδορούμενος ουκ αντελοιδόρει, πάσχων
ουκ ηπείλει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου