Πέμπτη 3 Αυγούστου 2023

ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ

 Ε.Ι.Π.













Ἀπολυτίκιον τῆς ἑορτῆς Ἦχος βαρὺς

 Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου, καθὼς ἠδύναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς, τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις

τῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.

 

Κοντάκιον τῆς Μεταμορφώσεως Ἦχος Βαρὺς

 Ἐπὶ τοῦ ὄρους * μετεμορφώθης, * καὶ ὡς ἐχώρουν, * οἱ μαθηταί σου * τὴν δόξαν σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς, * ἐθεάσαντο· * ἵνα, ὅταν σε ἴδωσι σταυρούμενον, * τὸ μὲν πάθος νοήσωσιν ἑκούσιον, * τῷ δὲ κόσμῳ κηρύξωσιν, * ὅτι σὺ ὑπάρχεις ἀληθῶς,*τοῦ Πατρὸς τὸ ἀπαύγασμα


Ευαγγέλιο Κυριακής 6 Αυγούστου 2023

Της Μεταμορφώσεως (Ματθ. 17.1-9).

 Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τὸν Πέτρον καὶ Ἰάκωβον καὶ Ἰωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ καὶ ἀναφέρει αὐτοὺς εἰς ὄρος ὑψηλὸν κατ’ ἰδίαν· καὶ μετεμορφώθη ἔμπροσθεν αὐτῶν, καὶ ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος, τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς. Καὶ ἰδοὺ ὤφθησαν αὐτοῖς Μωσῆς καὶ Ἠλίας μετ ̓ αὐτοῦ συλλαλοῦντες. Ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Πέτρος εἶπε τῷ Ἰησοῦ· Κύριε, καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι· εἰ θέλεις, ποιήσωμεν ὧδε τρεῖς σκηνάς, σοὶ μίαν καὶ Μωσεῖ μίαν καὶ μίαν Ἠλίᾳ. Ἔτι αὐτοῦ λαλοῦντος ἰδοὺ νεφέλη φωτεινὴ ἐπεσκίασεν αὐτούς, καὶ ἰδοὺ φωνὴ ἐκ τῆς νεφέλης λέγουσα· οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα· αὐτοῦ ἀκούετε· καὶ ἀκούσαντες οἱ μαθηταὶ ἔπεσον ἐπὶ πρόσωπον αὐτῶν καὶ ἐφοβήθησαν σφόδρα. Καὶ προσελθὼν ὁ Ἰησοῦς ἥψατο αὐτῶν καὶ εἶπεν· ἐγέρθητε καὶ μὴ φοβεῖσθε. Ἐπάραντες δὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτῶν οὐδένα εἶδον εἰ μὴ τὸν Ἰησοῦν μόνον. Καὶ καταβαινόντων αὐτῶν ἀπὸ τοῦ ὄρους ἐνετείλατο αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς λέγων· μηδενὶ εἴπητε τὸ ὅραμα ἕως οὗ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐκ νεκρῶν ἀναστῇ.

 

Απόδοση στη Νεοελληνική

 «Και αφού τους πλησίασε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: ῾῾Σηκωθείτε και μη φοβάστε῾῾.».

Τον καιρό εκείνο, παρέλαβε ο Ιησούς τον Πέτρο και τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, τον αδελφό αυτού, και τους ανέβασε ιδιαιτέρως σε όρος υψηλό. Και μεταμορφώθηκε μπροστά σε αυτούς και έλαμψε το πρόσωπό του, όπως ο ήλιος, και τα ιμάτιά του έγιναν λευκά σαν το φως. Και να, φάνηκαν σε αυτούς ο Μωυσής και ο Ηλίας να συνομιλούν μαζί του. Και ο Πέτρος αποκρίθηκε και είπε στον Ιησού: «Κύριε, καλό είναι να μείνουμε εδώ. Εάν θέλεις, να φτιάξουμε εδώ τρεις σκηνές, μία για εσένα και μία για τον Μωυσή και μία για τον Ηλία». Και ενώ ακόμα αυτός μιλούσε, ξαφνικά μία φωτεινή νεφέλη τους σκέπασε και να, φωνή ακούστηκε από τη νεφέλη, να λέει: «Αυτός είναι ο υιός μου ο αγαπητός, με τον οποίο είμαι πλήρως ευχαριστημένος. Αυτόν να ακούτε.». Και όταν άκουσαν οι μαθητές [τη φωνή] έπεσαν με το πρόσωπο στη γη και δέος μεγάλο τους κατέλαβε. Και αφού τους πλησίασε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: «Σηκωθείτε και μη φοβάστε». Και αφού σήκωσαν τα βλέμματά τους, δεν είδαν κανέναν άλλον εκτός από τον Ιησού μόνο. Και καθώς κατέβαιναν από το όρος, τους πρόσταξε ο Ιησούς, λέγοντας: «Σε κανέναν μην πείτε αυτό που είδατε, μέχρι ο υιός του ανθρώπου να αναστηθεί από τους νεκρούς».

 

 

 

              ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΕΤΡΟΥ Β' Α´ 10 - 19



10 δι μλλον, δελφο, σπουδσατε βεβααν μν τν κλσιν κα κλογν ποιεσθαι· τατα γρ ποιοντες ο μ πτασητ ποτε. 11 οτω γρ πλουσως πιχορηγηθσεται μν εσοδος ες τν αἰώνιον βασιλεαν το Κυρου μν κα σωτρος ησο Χριστο. 12 Δι οκ μελσω ε μς πομιμνσκειν περ τοτων, καπερ εδτας κα στηριγμνους ν τ παροσ ληθείᾳ. 13 δκαιον δ γομαι, φ’ σον εμ ν τοτ τ σκηνματι, διεγερειν μς ν πομνσει, 14 εδς τι ταχιν στιν πθεσις το σκηνματς μου, καθς κα Κριος μν ησος Χριστς δλωσ μοι. 15 σπουδσω δ κα κστοτε χειν μς μετ τν μν ξοδον τν τοτων μνμην ποιεσθαι. 16 ο γρ σεσοφισμνοις μθοις ξακολουθσαντες γνωρσαμεν μν τν το Κυρου μν ησο Χριστο δναμιν κα παρουσαν, λλ’ ππται γενηθντες τς κενου μεγαλειτητος. 17 λαβν γρ παρ Θεο πατρς τιμν κα δξαν φωνς νεχθεσης ατ τοισδε π τς μεγαλοπρεπος δξης, οτς στιν υἱός μου γαπητς, ες ν γ εδκησα, 18 κα τατην τν φωνν μες κοσαμεν ξ ορανο νεχθεσαν, σν ατ ντες ν τ ρει τ γίῳ. 19 κα χομεν βεβαιτερον τν προφητικν λγον, καλς ποιετε προσχοντες ς λχν φανοντι ν αχμηρ τπ, ως ο μρα διαυγσ κα φωσφρος νατελ ν τας καρδαις μν,

 

                  Ερμηνευτική απόδοση

 

10 Δι τοτο, δελφο, καταβλετε περισσοτραν σπουδν κα πιμλειαν δι ν κμετε μ τν πκτησιν τν ρετν, πο σς νφερα, σφαλ κα μετακνητον τν κλσιν σας κα τν κλογν σας. Διτι, ταν σκτε τς ρετς ατς, δν θ προσκψετε κα δν θ μποδισθτε ποτ π το ν πιτχετε τν σωτηραν. 11 Να· δν θ σκοντψετε πουθεν. Διτι τσι θ σς παραχωρηθ νοικτ κα λευθρα εσοδος ες τν αἰώνιον βασιλεαν το Κυρου μας κα Σωτρος ησο Χριστο12 Διτι δ ατ εναι τ μσον μ τ ποον θ σς νοιχθ διπλατα εσοδος ες τν βασιλεαν τν ορανν, δι’ ατ δν θ μελσω ν σς πενθυμζω πντοτε ατ, πο σς γραψα, κατοι τ γνωρζετε κα εσθε στηριγμνοι ες τν χριστιανικν λθειαν, ποα σς κηρχθη κα εναι παροσα κα φανερ μεταξ σας. 13 Νομζω δ δκαιον κα καθκον μου ς ποστλου, φ’ σον ζ κα εμαι ες τ σμα τοτο, τ ποον εναι προσωριν σκην τς ψυχς, ν σς καθιστ γρπνους κα προθμους, δι τς πενθυμσεως τς ληθεας. 14 Κα τ καθκον μου ατ μο παρουσιζεται περισστερον πεγον, διτι γνωρζω, καθς κα Κρις μας ησος Χριστς μο φανρωσεν, τι εναι προσεχς κα γργορος θνατς μου, κατ τν ποον θ ποτεθ ες τν τφον τ σμ μου. 15 Θ φροντσω δ κα κθε φορ, πο νγκη θ τ πιβλλ, ν εσθε ες θσιν μετ τν θνατν μου ν διατηρτε τν νμνησιν τν ληθειν ατν. 16 Πρπει δ ν τς νθυμσθε πντοτε, διτι γ κα ο λλοι πστολοι δν κολουθσαμεν μθους πλεγμνους μ φαινομενικν σοφαν, λλ σς γνωστοποισαμεν τν δναμιν κα τν μλλουσαν νδοξον παρουσαν το Κυρου μας ησο Χριστο, πειδ εδαμεν μ τ μτια μας τν μεγαλειτητα κενου, κατ τν Μεταμρφωσν του. 17 Διτι κε ες τν Μεταμρφωσιν λαβεν π τν Θεν Πατρα τιμν κα δξαν, ταν κοσθη δι’ ατν π τν νδοξον το Θεο μεγαλοπρπειαν ττοια φων: Οτος εναι Υἱός μου γαπητς, ες τν ποον γ εαρεστθην. 18 Κα τν φωνν ατν μες κοσαμεν ν βγαν π τν ορανν, ταν μεθα μαζ του ες τ ρος, τ ποον γισθη δι τς Μεταμορφσες του. 19 Κα χομεν τρα, μετ τν παλθευσν των ατν π τν φωνν το Πατρς, βεβαιοτραν πεποθησιν κα πστιν ες τς περ το Χριστο προφητεας τς Π. Διαθκης. Ες τος προφητικος δ τοτους λγους καλ κνετε, πο προσχετε, σν ες λχνον πο φγγει ν μσ σκοτεινο τπου, ως του μρα τς δευτρας παρουσας λμψ μσα ες τ σκτη, κα τ στρον τς αγς, πο φρει τ φς, τοι Κριος ησος, νατελ ες τς καρδας σας κα τς γεμσ χαρν κα γαλλασιν.


                         ΟΜΙΛΙΑ

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΙ.

«αυτού ακούετε...» (Ματθ. 17, 5).

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

 Η μεταμόρφωση του Κυρίου δεν είναι μία απλή εορτή ανάμεσα στις τόσες άλλες της Ορθοδόξου λατρείας. Είναι ένα γεγονός της ζωής του Κυρίου μας που έχει ανάλογη σημασία με την Σάρκωσή Του και την Ανάστασή Του. Αν το δούμε ως σχηματικά (με γνώμονα την απόσταση) βρίσκεται περίπου στο μέσον των δύο προαναφερθέντων Δεσποτικών εορτών (4 μήνες απόσταση περίπου από κάθε μία) και βέβαια προϋποθέτει νηστεία πριν για να μπορεί κατάλληλα ο πιστός να προετοιμαστεί. Εξάλλου η επιβεβαίωση της Θεότητος και Υιότητος του Ιησού από τον Τριαδικό Θεό («αυτού ακούετε...», Ματθ. 17, 5) περιβάλλει με κύρος την θεολογική, δογματική και σωτηριολογική σημασία της φωτοφόρου ημέρας...

 

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

 Α) ΧΡΙΣΤΟΣ Ο ΜΕΤΑΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΣ

* Ο Χριστός μέσα από την θεία Μεταμόρφωσή Του φανερώνει την άκτιστη θεϊκή Του δόξα στους ανθρώπους. Την πρόσληψη της ανθρωπίνης φύσεως την έβλεπαν καθημερινά στις εκδηλώσεις της επίγειας βιοτής Του, όμως την θεότητα σε αυτόν τον βαθμό πρώτη φορά πριν το πάθος Του παρουσιάζει στους πρόκριτους των μαθητών. «Ίνα όταν σε ίδωσιν σταυρούμενον, το μεν πάθος νοήσωσιν εκούσιον», ψάλει κατά το κοντάκιο της εορτής η Εκκλησία μας. Ο Ιησούς από την ολόφωτη θεϊκή δόξα Του θα εμφανισθεί αιμόφυρτος πάνω στο Σταυρό Του… Θεϊκή συγκατάβαση, εκούσια αποδοχή για την σωτηρία του αμαρτωλού ανθρώπου.

* Το Θαβώρειο φως δεν έχει καμία σχέση με αυτό το αισθητό του ηλίου. Ήταν αφάνταστα πιό λαμπρό, πιό φωτεινό, αλλά και πιό θερμό. Οι σχετικοί λόγοι του Ευαγγελιστή Ματθαίου∙ «και έλαμψε το πρόσωπο αυτού ως ο ήλιος, τα δε ιμάτια αυτού εγένετο λευκά ως το φως» (Ματθ. 17, 2) αποτελούν «συμβάσεις», ώστε εμείς οι θνητοί να μπορέσουμε κάπως να σχηματίσουμε στην πεπερασμένη διάνοιά μας τι είδαν οι μαθητές Του. Ακριβώς δίπλα Του ήταν ο Μωυσής και ο Ηλίας μετέχοντες στην ίδια λαμπρότητα με τον Χριστό πλην όμως ως ετερόφωτα σώματα, αφού ο Κύριος είναι πηγή της θείας λαμπρότητος και εκείνοι δέκτες αυτής. Ξεκαθαρίζεται λοιπόν το τοπίο: Ο Χριστός δεν είναι ούτε Μωυσής, ούτε Ηλίας, αλλά ανώτερός τους, Κύριος νεκρών και ζώντων.

* Επίσης ο Κύριός μας κατά την θαυμαστή αυτή εναλλαγή δεν προσέλαβε κάτι που δεν είχε, αλλά φανέρωσε αυτό που ήταν και είναι ανάλογα με την δεκτικότητα των μαθητών Του. Ο Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς υποστηρίζει ότι οι μαθητές «ενηλλάγησαν ουν και ούτω την εναλλαγήν είδον» (Γρηγ. Παλαμά, Ομιλία στη Θ. Μεταμόρφωση). Πως αλλιώς τα χοϊκά τους μάτια θα μπορούσαν να αντικρύσουν ένα φαινόμενο όχι παροδικό αλλά εκείνο το Αιώνιο Φως που παραπέμπει στην Βασιλεία του Θεού.

 

Β) Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ

* Ο σημερινός άνθρωπος περισσότερο ζεί ζωή παραμορφώσεως καθώς η αμαρτία αλλοιώνει τόσο την καθημερινή του συμπεριφορά όσο και την αιώνια πορεία την οποία ο Δημιουργός Του προσδοκά γι’ αυτόν. Χρειαζόμαστε πνευματικές ουράνιες εμπειρίες (παρέχονται αφθόνως από τα Μυστήρια της Εκκλησίας) για να ελευθερωθούμε από τους πειρασμούς των επιγείων. Δεν μπορεί κανείς να καταφρονήσει τα επίγεια αν δεν είναι μέτοχος στην εμπειρία των επουρανίων. Ο πιστός συναντάται με τον Χριστό και βιώνει την προσωπική του μεταμόρφωση∙ «ήτε ποτέ σκότος, νυν δε φως εν Κυρίω∙ ως τέκνα φωτός περιπατείτε...» (Εφ. 5, 8).

* Πολλές φορές και εμείς «οι άνθρωποι της Εκκλησίας» θεωρούμε ότι το τέλος της ζωής μας βρίσκεται ίσως σε μία ηθική πληρότητα που μπορεί να εμφανίσει μία ολοκληρωμένη ανθρώπινη προσωπικότητα. Η σημερινή εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος μας διαψεύδει καθώς το θεϊκό φως λάμπει ακόμα και στους ατελείς μαθητές χωρίς τούτο να είναι βραβείο ενδεχομένως κάποιας προσωπικής τους αξίας... Τελικά ο Χριστός μας δέχεται όπως είμαστε και επιβραβεύει απλότητα καρδιάς, προσπάθεια διορθώσεως του εσωτερικού μας κόσμου και πόθο για ένωση με την αγάπη Του! Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το Άγ. Πνεύμα. Είναι τόσο παρήγορη για μας τους αμαρτωλούς αυτή η θεώρηση...

* Το γεγονός ότι η Μεταμόρφωση συμβαίνει λίγο πριν το Σταυρό και το Πάθος Του, προετοιμάζει και όλους εμάς να μην εφησυχάζουμε στις τυχόν δωρεές που λαμβάνουμε μέσα στην Εκκλησία. Η πίστη δοκιμάζεται και τότε μόνο (εάν φανεί στέρεη) έχει νόημα και ουσία. Ο Σταυρός είναι δοκιμασία αλλά πηγάζει χαρά και Ανάσταση. «Διά του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμο». Η πύλη της Βασιλείας του Θεού γίνεται ο Σταυρός του Κυρίου, γίνεται η καρτερία μας σε κάθε δοκιμασία.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 Τα Άγια Μυστήρια αυτή την θεϊκή δόξα, αυτή την φωτοφόρο θεία στολή του Κυρίου αποκαλύπτουν. Γι’ αυτό και μεταλαμβάνοντες γεμίζουμε με θεϊκό φως, τόσο και τέτοιο, όσο μπορεί να αντέξει η καρδιά μας. Αυτό το φως του Υιού φανερώνει τον Πατέρα και οδηγούμαστε και εμείς στην δόξα και θεωρία του Θεού. Γιατί πραγματικά ο Ιησούς είναι «αληθώς, του Πατρός το απαύγασμα» όπως ψάλλει η Εκκλησία. Αυτό με διαφορετικά λόγια ψάλλουμε και εμείς στο τέλος της Θ. Λειτουργίας: «Είδομεν το φως το αληθινόν, ελάβομεν Πνεύμα επουράνιον, εύρομεν Πίστιν αληθή, αδιαίρετον Τριάδα προσκυνούντες...».

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου